Kontakt E-tjänster och blanketter Language
Hedemora satsar, tjej står mot en bakgrund av höstlöv

Ökad tillgänglighet med servicecenter och ny webbplats

Den 1 november lanserar Hedemora kommun sin nya webbplats. Bara en vecka senare inviger kommunen sitt helt nya servicecenter.

Tillsammans är de en satsning för att förbättra information, service och tillgänglighet för kommuninvånarna i kontakten med kommunen. 

Det nya servicecenter innebär att det blir en väg in – ett telefonnummer och en mejladress – oavsett vilket ärende eller fråga, och att få svar snabbare på många frågor direkt av kommunvägledarna i servicecenter.

Enklare att få svar på många frågor i servicecenter

Samtidigt blir det ett nytt arbetssätt för kommunen, som bland annat innebär att många frågor inte behöver besvaras av sakkunnig handläggare, vilket frigör tid att hantera andra frågor. Den som behöver prata med en sakkunnig kommer alltid få göra det även fortsättningsvis.  

– Servicecenter kommer att förenkla för medborgarna i kontakten med Hedemora kommun och funktionen finns i flera kommuner runt om i landet. I vår uppbyggnad har vi inspirerats och hämtat in värdefulla kunskaper från andra kommuner som också har inrättat servicecenter, säger John Steen. Nu har vi jobbat intensivt under ett år för att dra igång och det känns otroligt kul för mig som tillförordnad kommundirektör att vara med om det.

Den 7 november inviger kommunen nya servicecenter. I entrén till kommunhuset Tjädern kommer det finnas information och tillfälle att möta medarbetare från kommunen och ställa frågor.

– Invigningsdagen är startskottet för att införa den nya funktionen i praktiken för alla berörda i organisationen. Men det är också ett förbättringsarbete som vi fortsätter att utveckla och tar stegvis framåt, säger John.

Nytt utseende och lättare att hitta på hedemora.se

Kommunens webbplats hedemora.se har under sina många år fyllts på med väldigt mycket information, vilket gjort det svårare att hitta rätt information.

– Det var dags för ett rejält omtag. Nu har vi byggt upp en webb i ny struktur och nytt manér, som det ska vara lätt att hitta relevant och aktuell information på, samt att göra ärenden digitalt på via e-tjänster dygnet runt. Vi tror att vi i betydligt högre grad kommer kunna leva upp till helt rimliga krav och förväntningar som kommuninvånarna har på en webbplats från en myndighet, säger John Steen.

Från tisdag den 1 november kommer besökare till kommunens webbplats hamna på nya hedemora.se.

Ny webb 1 november
Hedemora satsar, servicecenter
Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2022-11-02