Allmänhetens frågestund
Alla har möjlighet att ställa en fråga till politikerna i kommunfullmäktige vid allmänhetens frågestund. Frågan ska skickas in skriftligt i förväg. Sedan ställs frågan till politikerna vid kommunfullmäktiges sammanträde. Läs mer om allmänhetens frågestund här.
Kontakta politiker eller tjänstemän
Du kan alltid kontakta politiker eller tjänstemän för att lämna synpunkter, ge förslag eller ställa frågor. Hedemora kommun garanterar i dagsläget ett svar på inkomna frågor inom två arbetsdagar, en så kallad tjänstegaranti.
Kontaktuppgifter till politikerna finns i Förtroendemannaregistret. Tjänstemän nås via växeln, 0225-340 00, eller e-postadressen kommun@hedemora.se.
Medborgarförslag
Medborgare, dvs de som är folkbokförda i kommunen, kan lämna förslag på beslut till kommunfullmäktige. Förslaget ska vara skriftligt. Hittills inkomna medborgarförslag har t.ex. handlat om cykelväg mellan Hedemora och Hamre, skejtpark i Hedemora och sändning av kommunfullmäktiges möten via webben.Vilka medborgarförslag som inkommit genom åren finns att ta del av här:
Lista över inkomna medborgarförslag - i excel-format
Lista över inkomna medborgarförslag - i pdf-format
När ett medborgarförslag inkommer måste beslut fattas inom ett år. Läs mer om hur Du gör ett medborgarförslag här.
Synpunkter, förslag och klagomål
Synpunkter, förslag eller klagomål kan vara både muntliga och skriftliga. Det går bra att ringa, besöka oss, skicka brev eller e-post, men det finns även ett webbformulär och en särskild blankett för detta. Läs mer om det här.
Öppna möten
Allmänheten har även rätt att komma och lyssna på öppna och offentliga möten, som t.ex. kommunfullmäktiges sammanträden. Det sammanträdet sänds dessutom via närradio och webbradio. Läs mer om kommunfullmäktige här.
Överklaga beslut
Många av kommunens beslut går att överklaga. Ofta framgår det i så fall av beslutet.