Kontakt

Dela sidan på sociala medier

Förbättrade resultat inom hemtjänsten

16478141-andas-frisk-luft.jpg

Under några år har Hedemora haft sämre resultat gällande kontinuiteten i hemtjänsten. Det innebär att en hemtjänsttagare i Hedemora möter fler individer än vad någon i behov av hemtjänst gör i många andra kommuner. Under 2018 var Hedemora bland de kommunerna med sämst resultat i landet. Genom ett målmedvetet arbete under året har den siffran nu vänts.

Under 2018 var Hedemora bland de kommunerna med sämst resultat i landet. Snittet var då att en hemtjänsttagare mötte 22 från omsorgspersonalen under 14 dagar.

Det ville kommunen ändra på och under 2019 har hemtjänsten arbetat för att vända trenden.

- Vi kan konstatera att det arbetet gett god effekt, säger Carina Lundgren, omsorgsförvaltningen. Och vi är mycket stolta över hur organisationen kraftsamlat kring detta.

Det nya snittet för kommunen under 2019 är 16 personer från omsorgen på 14 dagar.

Det placerar Hedemora ungefär i mitten av resultatet för hela landet och när det gäller Dalarnas kommuner något bättre än genomsnittet.

Förbättringsarbetet inom hemtjänsten går under namnet ”Fokus hemtjänst” och fortsätter med ytterligare åtgärder. Förutom att förbättra kontinuitetsmåttet syftar också förbättringsarbetet till att öka brukartiden, det vill säga andelen av personalens tid som spenderas tillsammans med våra hemtjänsttagare, och att minska kostnaderna. En stor del av arbetet som påbörjats och fortsätter består i att se över och förbättra planeringen i hemtjänsten. Det resulterar också i en förbättrad arbetsmiljö för personalen inom hemtjänsten.

Arbetet inom hemtjänsten är ett konkret exempel på kommunens styrmodell och hur den ger resultat i praktiken. Genom att tydliggöra kommunens vision och övergripande mål kan sedan respektive verksamhet bryta ned målen till sin vardag och till de frågor som behöver förbättras.

- Poängen är just modet att våga lyfta de frågor där kommunen idag inte har så bra resultat för att kunna förbättra dem, säger Angela Poroli, hållbarhetsstrateg på Hedemora kommun. Det är i de frågorna vårt förbättringsarbete får störst effekt.  

I kommande vecka presenterar kommunen sin styrmodell på Kvalitetsmässan i Göteborg. Kvalitetsmässan är en av Europas största konferenser och fackmässor för verksamhets- och samhällsutveckling och ett prestigefullt tillfälle för kommunen att presentera sitt arbete.

Christina Lundgren, kommunalråd samt Angela Poroli reser dit för att berätta om hur Hedemora kommun arbetar med mål och styrning. 

Saknar Du någon information?
Information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se under Dataskydd. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst tel. 0225-34 000.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem.
Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling annars kan vi tyvärr inte svara. 
Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Ditt namn:
  

Din e-postadress:
   

Din synpunkt:
  

 

Sida uppdaterad 2019-11-07