Kontakt

Dela sidan på sociala medier

Att leda och organisera i accelererande förändring

Daniel_Stahlberg_beskuren.jpg

Det händer mycket på den digitala fronten för alla och så även för Hedemora kommun. Och utvecklingen går snabbt. Kommunen har redan nu många e-tjänster och jobbar strategiskt med den digitala utvecklingen för att förenkla för medborgare och organisation. Men det kan vara lätt att fastna i teknik och utveckling. Hur håller vi fokus i rätt riktning så att digitaliseringen gör saker bättre och enklare?

Med siktet inställt på framtiden har David Ståhlberg bjudits in som inspiratör och föreläsare. David är digital rådgivare, författare och tidigare chef på Google. Han var nominerad till Årets talare 2017. Han är i framkant med kunskaper om den digitala utveckling och delar med sig av sin syn på hur det går att göra på bästa sätt.

Att leda och organisera i accelererande förändring

De nya stora bolagen som växer upp är digitala och relativt unga, företag som Google, Facebook och Amazon. De har vuxit upp i den digitala eran och har digitaliseringen med sig från starten. Ofta skiljer sig de mot mer traditionella verksamheter, de är inte fasta vid en plats och är snabba på att kunna byta geografiska marknader.

Det kan vara svårt för ”gamla” bolag att känna samhörighet med dessa företag. De har sina gamla strukturer och är mer knutna till en geografisk plats. Så är det också för en kommun och därmed kan det kännas mer avlägset att se möjligheterna med digitaliseringen och få med sig organisationen på tåget.  

Tekniken är sällan lösningen om man inte vet hur den ska användas!

Det finns mycket ny teknik och den kan i stort sett utföra vad som helst. Men den är inte alltid klar för marknaden och det finns inte alltid klara användningsområden för den. Det vi kan göra är att vara nyfikna på den nya tekniken men också se på vilka områden den kan vara till nytta.

Frågor som är viktiga att ställa sig:

  • Vilka är vi till för? Svaret på den frågan borde vara medborgarna
  • Hur kan vi göra livet bättre för dem?

Digitalisering ökar tillgängligheten

Dagens människor vill ha informationen när den är relevant för oss, när vi letar skolor till barnen, lediga bostäder när vi ska till och flytta, bilar som är till salu när vi ska köpa bil och så vidare. Vi är numer vana vid att hitta den informationen alla tider på dygnet. Det är viktigt att vara relevanta för den vi vill ha uppmärksamhet från.

- När någon lägger en minut på er har de valt bort alla andra alternativ i vårt kända universum, säger Daniel Ståhlberg.

Det är viktigt att se till hur ”kunden” ser på mötet med oss. De analyserar varje steg i kontakten med oss. Det är när värdet för oss som användare överstiger det ”gamla” sättet att göra det på som vi börjar använda ny teknik. Statistik säger att inom 3 sekunder har 53% lämnat en hemsida. Och att stressen är större när en mobilsida laggar och tar för lång tid att ladda än att stå i kön i mataffären eller att se på skräckfilm.

David avslutar med några tips för att förenkla den digitala utvecklingen:

  • Utgå från människan inte tekniken
  • Innovation sker i gränsytan mellan två kompetensområden. Det vi redan kan och är bra på och att vi vill ta till oss nya sätt att göra det på.
  • Det handlar om att vara genuint nyfiken och vilja förändra för göra saker bättre.
Saknar Du någon information?
Information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se under Dataskydd. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst tel. 0225-34 000.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem.
Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling annars kan vi tyvärr inte svara. 
Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Ditt namn:
  

Din e-postadress:
   

Din synpunkt:
  

 

Sida uppdaterad 2018-11-22