Fortsätt till huvudinnehållet
Kontakt
Servicecenter: 0225-340 00
Organisationsnummer:
212000-2254
Postadress:
Box 201
776 30 Hedemora

Inackorderingstillägg eller reseersättning för elever på gymnasieskola

Elever som går i kommunal gymnasieskola i annan kommun än sin hemkommun kan få visst ekonomiskt stöd för boende och fördyrat uppehälle, så kallat inackorderingstillägg. 

Reseersättning  till och från hemmet kan sökas av alla elever i gymnasieskolan (kan ej kombineras med inackorderingstillägg).

Det ekonomiska stödet gäller till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år. Myndig elev (fyllda 18 år) ansöker om önskat stöd själv i vår e-tjänst. När elev är under 18 ska vårdnadshavare ansöka om inackorderingstillägg eller reseersättning i e-tjänsten.

Regler för inackordering

  • Att avståndet från hemmet i Hedemora kommun till skolan är minst 60 km (enkel väg).
  • Att eleven är inackorderad på studieorten eller i närheten av denna.
  • Att eleven studerar på heltid.
  • Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd för inackordering.
  • Elever som har tagits emot i andra hand till ett nationellt program.
  • Elever på introduktionsprogram som har tagits emot enligt skollagens 17 kap. 19 § tredje stycket.
  • Elever på utbildning för rörelsehindrade ungdomar.
  • Elever som får studiehjälp i form av inackorderingstillägg från CSN.

Regler för reseersättning

  • Att eleven studerar på heltid.
  • Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd för reseersättning.
  • Att eleven bor på folkbokföringsadressen eller vid växelvis boende, hos den andra vårdnadshavaren.
  • Elever som får inackorderingstillägg antingen från Hedemora kommun eller CSN.
  • Elever kan inte få stöd för resor mellan studentboende och skola.
  • Ansökan görs inför varje nytt läsår. De flesta studierna sker över tre läsår, vilket innebär tre ansökningar.
  • Hyreskontrakt och aktuellt studieintyg från skolan som visar var eleven studerar och vilket program, intyget ska vara daterat efter den 15 september för höstterminen. Dessa bifogas i e-tjänsten.

Ansöka eller meddela förändring

Ansöka om eller meddela förändring görs via vår e-tjänst av myndig elev eller av vårdnadshavare om elev är under 18 år.

Vid ansökan om inackorderingstillägg

Ansökan görs inför varje nytt läsår. De flesta studierna sker över tre läsår, vilket innebär tre ansökningar.

Hyreskontrakt och aktuellt studieintyg från skolan som visar var eleven studerar och vilket program, intyget ska vara daterat efter den 15 september för höstterminen. Dessa bifogas i e-tjänsten. 

​Vid ansökan om reseersättning 

Kvitto på utlägg för resor bifogas i e-tjänsten.

Hur mycket ersättning kan du ha rätt till?

Inackorderingstillägg och reseersättning  i Hedemora kommun är en 1/30 av prisbasbeloppet per månad, som mest 9 månader. Detta är bidrag och kanske inte täcker hela den kostnad som eleven har.

Hur utbetalning sker

  • Inackorderingstillägg betalas ut för september till maj till angivet bankkonto en gång per månad.
  • Reseersättning betalas ut en gång per månad efter inlämnat underlag.

Observera! Vid flytt, avbrutna studier eller annan orsak är du som elev eller vårdnadshavare skyldig att meddela Hedemora kommun.

Läs mer i Regelverk för inackorderingstillägg, gymnasium under Reglementen på sidan för kommunens styrande dokument och regler.

Elev på fristående gymnasieskola

Går du på en fristående gymnasieskola ansöker du istället om inackorderingstillägg från CSN.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2024-11-29