Resursförskoleklass
Resursförskoleklassen är för barn som har en utredd och konstaterad intellektuell funktionsnedsättning (IF) utifrån en utvecklingsbedömning gjord av psykolog.
Resursförskoleklassen är också för barn som före fem års ålder är utredda av psykolog och diagnosticerats med någon av diagnoserna ”generell psykisk utvecklingsavvikelse”, ”global försenad psykisk utvecklig” eller ”annan specificerad störning av psykisk utveckling”. Barn som går i resursförskoleklass har således en etablerad kontakt med barnhabiliteringen.
Barn som går i resursförskoleklass kommer, från och med årskurs 1, att tillhöra målgruppen för anpassad grundskola.
Undervisningens utformning
Undervisningen i den resursförskoleklassen ska syfta till att stimulera elevernas allsidiga utveckling och lärande och anpassas utifrån varje elevs förutsättningar och behov. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla tal och/eller andra former för kommunikation genom exempelvis tal, taktila tecken, teckenspråk, skrift, konkreta symboler, bilder, gester, ljud och digitala verktyg. I klassen arbetar både förskollärare och assistenter.
Samarbete med förskoleklass och anpassad grundskola
Resursförskoleklassen är placerad vid Fyrklöverskolan i nära anslutning till grundskolans förskoleklass och fritidshem. Närhet finns också till anpassad grundskola för en smidig övergång till årskurs 1 i anpassad grundskola.
Ansöka om plats i resursförskoleklassen
Vårdnadshavare ansöker om placering i resursförskoleklassen via vår e-tjänst för skolplacering eller på särskild blankett som tillhandahålls av specialpedagog eller rektor i förskolan.
Placering i resursförskoleklassen beslutas av elevhälsochefen.