Fortsätt till huvudinnehållet

Klagomål gällande förskola, fritidshem och skola 

Här kan du läsa om hur du lämnar klagomål på verksamheten eller utbildningen i Hedemora kommun. 

Så lämnar du klagomål 

Kontakta lärare

Vänd dig i första hand till lärare eller annan berörd personal på den förskola eller skola det gäller. Berätta vad klagomålet gäller.  

Kontakta rektor 

Om du upplever att du inte får den hjälp eller det stöd du behöver, prata med rektor på förskolan eller skolan och berätta vad klagomålet gäller. Du kan ta kontakt med rektor via Hedemora kommuns servicecenter eller lämna ditt klagomål i e-tjänsten nedanför.

Kontakta skolchef 

Om du inte är nöjd med rektorns hantering eller beslut kan du lämna klagomål till skolchef i e-tjänsten nedanför. 

Utredning 

Kommunen utreder ditt klagomål och ger dig återkoppling. Om utredningen av ditt klagomål visar att det finns brister i verksamheten är kommunen och/eller ansvarig chef skyldig att åtgärda det. 

Tänk på 

Alla klagomål som utreds diarieförs och blir därmed en allmän handling. Det kan betyda att vem som helst har rätt att läsa handlingarna. Vi kan dock, med stöd av bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen, hemlighålla vissa känsliga uppgifter. 

Om du vill kan du använda tjänsten anonymt, men då kan inte Hedemora kommun ge dig återkoppling på ditt klagomål. 

E-tjänst för klagomål enligt skollagen 

I nedanstående e-tjänst kan du nå våra verksamheter för att lämna klagomål enligt skollagen. Skollagen (2010:800 4 kap, 8 §)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. 

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2024-03-07