Kontakt E-tjänster och blanketter Language

Kontakta kommunen

Välkommen att kontakta Hedemora kommun. När du ringer eller mejlar kommunen hjälper servicecenter dig att få svar på din fråga direkt eller ser till att du får prata med rätt person i kommunen.

Servicecenter – ring, skicka mejl eller besök oss

Ändrade öppettider!

Servicecenter håller lunchstängt måndag-fredag mellan 12.00-13.00 tills vidare.

Telefonnummer: 0225-340 00
E-post: kommun@hedemora.se
Besöksadress: Hökargatan 6, 776 30 Hedemora
Öppettider: Måndag-torsdag 8.00-16.30, fredag 8.00-16.00

Postadress: Hedemora kommun 
Box 201, 776 28 Hedemora

Vad gör servicecenter

Du har rätt att vara anonym i kontakten med kommunen. Om du vill vara anonym är det viktigt att du inte uppger ditt namn eller kontaktuppgifter för oss. Tänk också på att du inte har möjlighet att få någon återkoppling om du väljer att vara anonym.

Vad innebär det att jag är anonym?

Rätten att vara anonym gäller gentemot kommunen. Det innebär att du inte behöver tala om vem du är för att till exempel ställa frågor, begära ut allmänna handlingar eller inkomma med synpunkter.

Om du ändå har angivit ditt namn, ringt från ditt telefonnummer eller använt din e-postadress, kan kommunen bli tvungen att lämna ut informationen om den begärs ut av någon annan. Kommunen kan normalt inte neka att lämna ut uppgiften med hänvisning till att personen begärt att få vara anonym, om det inte föreligger någon särskild sekretessgrund. Anonymiteten gäller alltså gentemot kommunen, inte allmänheten.

Undantag

Det finns dock flera fall då vi behöver veta vem du är för att kunna hantera ditt ärende. Det gäller till exempel om du vill göra en ansökan eller begära ut handlingar som omfattas av sekretess och bara får lämnas ut till den person som handlingen rör.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2022-12-01