Fortsätt till huvudinnehållet
Kontakt
Servicecenter: 0225-340 00
Organisationsnummer:
212000-2254
Postadress:
Box 201
776 30 Hedemora

Negativt och positivt i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet

I den senaste företagsklimatundersökningen får Hedemora kommun det lägsta sammanfattande betyget bland Dalarnas kommuner. Trots detta ligger betyget fortfarande på en godtagbar nivå. Glädjande nog visar resultatet att Hedemora förbättras inom fem av nio undersökta områden – bland annat inom service och bemötande, upphandling samt dialog i viktiga frågor för företagen.

– Det sammanfattande betyget var inte oväntat. Företagen efterfrågar långsiktighet och tydliga spelregler. Den senaste tidens tjafs har tyvärr påverkat detta negativt. Samtidigt är det positivt att vi ser tydliga resultat av det arbete vi lagt ner de senaste åren. Vi tar ett stort kliv framåt inom service och bemötande, och det är riktigt glädjande att tryggheten i kommunen upplevs som ökad, säger näringslivschef Christian Fredin och fortsätter:

– Näringslivs- och samhällsutvecklingsavdelningen kommer att prioritera arbetet med att förbättra företagsklimatet.

Kommunstyrelsens ordförande Lennart Mångs instämmer:

– Ett gott företagsklimat är viktigt för Hedemoras utveckling. Därför gav vi på gårdagens möte i strategiutskottet Näringslivs- och samhällsutvecklingsavdelningen i uppdrag att arbeta vidare med Hedemoras varumärke – med särskilt fokus på företagsklimatet. Det är en viktig del i att nå målen i Vision Hedemora 2038.

Kommundirektör Angela Faleij betonar att företagsklimatundersökningen är en attitydundersökning som berör hela kommunens verksamhet – inte bara näringslivsenheten.

– Vi kommer att analysera resultatet noggrant för att se hur vi kan fortsätta stötta våra företag på bästa sätt. Ser vi till utvecklingen de senaste fem åren så går trenden åt rätt håll – och det ska vi arbeta hårt för att bevara, avslutar hon.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2025-05-20