När du till exempel söker bygglov eller ska göra en bygganmälan behöver du kartunderlag till din ansökan. För att undvika onödiga kostnader är det bra om du först kontrollerar vilken kartprodukt du behöver innan du gör din beställning. Kontrollen gör du enklast via kommunens byggenhets checklistor för att göra en komplett anmälan eller ansökan om att bygga nytt, ändra och riva.
När du ska bygga nytt, exempelvis ett nytt bostadshus eller industrilokal, behövs en nybyggnadskarta. Kartan används för att upprätta en situationsplan när du ansöker om bygglov för nybyggnation. Kartan är ett hjälpmedel för både dig och miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen vid bygglovsprövning.
Du beställer nybyggnadskarta via kommunens e-tjänst för beställning av kartprodukter. Kartan skickas alltid till dig som en pdf-fil. I e-tjänsten kan du även välja om du vill ha kartan i ett annat digitalt format eller som papperskopia.
För att kunna ta fram en nybyggnadskarta behöver fältarbete utföras på din fastighet av kommunens mätningsingenjör.
Vår handläggningstid för att få en nybyggnadskarta är cirka 20 arbetsdagar. Vi tar ut en avgift för beställd karta enligt Hedemora kommuns plan- och bygglovstaxa inklusive kart- och mättaxa.