Söka tillstånd för lotteri
Ideella föreningar kan sälja lotter för att finansiera en del av sin verksamhet. Är ni verksamma och vill sälja lotter inom Hedemora kommun kan ni ansöka om registrering för lotteri hos oss.

Ansökan om lotteritillstånd görs via blankett
Blankett för ansökan om lotteritillstånd
Uppgifter och handlingar som kommer att efterfrågas i ansökan:
- Information om föreningen
- Information om styrelsen (ordförande, kassör och sekreterare)
- Information om vem föreningen har utsett till lotteriföreståndare
- Lotterikontrollant*
- Bilagor (Protokoll med föreningens beslut om att ansöka om registrering, verksamhetsberättelse inklusive ekonomisk redovisning)
*En lotterikontrollant utses av kommunen (18 kap. 10 §). Kommunen fastställer även dennes arvode som sedan betalas av föreningen. Föreningen får ge förslag på kontrollant. Kontrollanten behöver inte vara medlem i föreningen. Om kontrollanten är medlem får han/hon inte ha styrelse- eller kassörsuppdrag. Kontrollanten ska vara över 18 år. Kommunen granskar föreslagen kontrollant och måste bevilja denna innan kontrollanten kan antas.
Lotteriverksamheten i Sverige är reglerad genom Spellagen (2018:1138).
Kommunerna ansvarar från och med den 1 januari 2019 bara för så kallade registreringslotterier. All annan licensgivning ansvarar Spelinspektionen för.
Bildningsförvaltningen på Hedemora kommun är tillstånds- och tillsynsmyndighet för lotterier som ordnas av allmännyttiga föreningar i kommunen. Den myndighet som ytterst ansvarar för lotterier och spel är Spelinspektionen.
Läs mer:
Spellagen 2018:1138 (riksdagen.se)
Kommunala lotterier (spelinspektionen.se)