Fortsätt till huvudinnehållet

Förvaltarfrihetsbevis

Ett förvaltarfrihetsbevis är ett intyg som visar att du inte har någon förvaltare. Intyget kan till exempel krävas av vissa myndigheter och för vissa yrkestitlar, t.ex. advokat och fastighetsmäklare. Du som är folkbokförd i Avesta, Fagersta, Hedemora eller Norbergs kommuner kan ansöka om ett förvaltarfrihetsbevis hos överförmyndarnämnden. Om du är folkbokförd i en annan kommun måste du vända dig till den kommunen.

Du kan ansöka skriftligen eller via e-post till overformyndarkansli@hedemora.se. Lämna namn och personnummer på den som ansökan gäller och märk din ansökan med ”Begäran om förvaltarfrihetsbevis”. Du behöver inte ange varför du ansöker om förvaltarfrihetsbevis. När vi tar emot din begäran kontrollerar vi att du är folkbokförd i någon av våra samverkanskommuner och att förvaltarskap inte föreligger, därefter skickar vi ett förvaltarfrihetsbevis till din folkbokföringsadress.

Observera att om du begär ett förvaltarfrihetsbevis för någon annan så skickas intyget hem till den som ansökan gäller. Du bör därför informera denne om att du har ansökt om förvaltarfrihetsbevis.

Vi tar inte ut någon avgift när du ansöker om förvaltarfrihetsbevis.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2024-03-28