Ny tjänst inom Omsorgsförvaltningen: Samordnare för äldre- och socialpsykiatri
Omsorgsförvaltningen har tillsatt en ny tjänst, Samordnare för äldre- och socialpsykiatri, en roll som inte tidigare funnits inom kommunen.
Terese Sörbergs tillträdde tjänsten den 1 september. Hon har jobbat i kommunen sedan år 2000 på olika chefsroller inom LSS, Ordbo, Säbo och bemanningsenheten. Senaste året har hon jobbat med verksamhetsutveckling inom omsorgsförvaltingen.
Det här blir ett spännande jobb. Det handlar mycket om att knyta nya kontakter. Skapa samverkan med andra aktörer, ex. andra vårdinstanser och olika yrkesprofessioner för att se hur de jobbar och hur vi ska kunna använda det för att utveckla äldreomsorgen i Hedemora, säger Terese
Vad innebär rollen som samordnare för äldre- och socialpsykiatri?
Tjänsten som samordnare kommer att vara både strategiskt och operativt. I första läget inriktas arbetet mest mot äldreomsorgen. Terese kommer ha informationsträffar runt om i kommunen under hösten. Dessa träffar är redan inbokade och det är möten med bland annat seniorföreningar men också öppna möten på bland annat biblioteket.
Träffarna kommer handla om; Hur det går det till när biståndsbedömare gör besök och utreder insatser. Vilka insatser som finns inom kommunen. Förklara hur avgifter räknas ut och hur verksamheterna arbetar. Men också att ta emot synpunkter och förslag från medborgarna för att förbättra kommunens arbete.
Terese ska också jobba strategiskt. Det är processer behöver ses över. Informationsmaterial om kommunens verksamheter som ska tas fram för att kunna hjälpa kommande och befintliga brukare.
Sen är det viktigt att vi jobbar med framtidens äldreomsorg. Vilka innovativa och tekniska lösningar finns det som vi kan vi titta på. Det saknas redan nu personal inom omsorgen och vi behöver se över olika lösningar finns för det, säger Terese.