Fortsätt till huvudinnehållet
Kontakt
Servicecenter: 0225-340 00
Organisationsnummer:
212000-2254
Postadress:
Box 201
776 30 Hedemora

Hjälp i hemmet

Hjälp i hemmet finns för dig som på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning är i behov av hjälp för att du ska kunna bo kvar hemma och leva ett tryggt och självständigt liv.

Du måste acceptera kakor för att kunna visa detta innehåll

Du måste acceptera kakor för att kunna visa detta innehåll

Det här kan du få stöd med

Omsorgsnämnden kan enligt socialtjänstlagen (SoL) erbjuda hemtjänst till äldre personer utan behovsprövning. I Hedemora kommun kan alla invånare som är 80 år eller äldre ansöka om trygghetslarm utan behovsprövning.

Det betyder att du kan ansöka om denna tjänst och få den utan att ditt behov utreds. Du måste bara uppfylla ålderskravet. Beslutet beviljas direkt av en biståndshandläggare och du får ett skriftligt beslut hemskickat.

Om du är 68 år eller äldre kan du ansöka om trygghetslarm.

Vad är ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm kan användas om du till exempel faller och inte kan ta dig upp. Larmet kontaktar en larmcentral som är bemannad dygnet runt. Om du behöver hjälp på plats, kommer medarbetare från hemtjänsten och hjälper dig.

Larmet fungerar inom bostaden och är personligt. Den person du bor med kan också ansöka om trygghetslarm.

Trygghetslarmet är oberoende av annan telefoni och fungerar oavsett om du använder fast telefoni, bredbandstelefoni eller mobiltelefoni.

Viktigt: Trygghetslarm ersätter inte 112. Medarbetarna strävar efter att vara på plats så snart som möjligt, men det kan dröja vid akuta situationer och trafikproblem.

Digital tillsyn innebär att en trygghetskamera installeras i ditt hem och används för att göra tillsyn via dator eller surfplatta i stället för att medarbetare från hemtjänsten besöker dig fysiskt. Kameran är endast påslagen vid de tidpunkter då tillsynen sker, annars är den avstängd.

Fördelar med digital tillsyn

  • Du får samma trygghet och stöd som vid traditionell tillsyn.
  • Dina anhöriga kan känna sig trygga med att du får tillsyn på natten eller dagen.
  • Du slipper att medarbetare kommer hem till dig mitt i natten.
  • Färre transporter till och från enskilda hem bidrar till hållbarhet.

Hur ofta kommer tillsynen att genomföras?

  • Tillsammans med dig kommer vi överens om hur ofta tillsynen ska ske och hur medarbetare ska agera om du inte syns till vid tillsynen. Vanligtvis görs en ny digital tillsyn enligt överenskommelse.

Tillsynskameran

  • Varken bilder eller ljud lagras.
  • Kameran är endast påslagen vid de överenskomna tidpunkterna.
  • Vid strömavbrott uppmärksammas detta direkt och hemtjänsten gör då en tillsyn på plats.

Läkemedelsautomat

I Hedemora kommun kan du som kund få möjlighet att ta dina mediciner via en läkemedelsautomat som hjälper dig att komma ihåg dina mediciner.

Fördelar med läkemedelsautomaten

Automaten fungerar som ett låst läkemedelsskåp med påminnelsefunktion. Målet är att du som kund blir mer självständig och slipper fysiska besök enbart för att få medicin av omsorgspersonal. Genom läkemedelsautomaten kan du själv ansvara för dina läkemedel utan att omsorgspersonal är hos dig varje gång du ska ta dina mediciner.

Kommunens sjuksköterska bedömer tillsammans med omsorgspersonalen om dina läkemedel kan tillgodoses av en läkemedelsautomat och du kan då bli erbjuden en automat. Sjuksköterskan lägger också in information om just dina läkemedel och det är endast dina dospåsar som kommer att fungera i din automat.

När du ska ta dina läkemedel

Läkemedelsautomaten ger vägledning när det är dags att ta dina mediciner, både via talade instruktioner, ljudsignaler och skriftliga instruktioner på enhetens skärm med kontrollampor. Automaten läser av informationen på dospåsarna och signalerar med ljud och ljus när det är dags att ta din medicin. Du behöver bara trycka på en knapp så matas dospåsen ut, med ett öppnat hörn för att lättare ta ut medicinerna.

Om du glömmer att ta din medicin

Om du glömmer att ta din medicin kommer den att låsas in i automaten så att medicinen inte kan tas vid fel tidpunkt. Ett larm går då till omvårdnadspersonalen som tar kontakt med dig.

Hur du gör om du ska ut och resa

Om du ska ut och resa kan du ta med dig dina mediciner och få påminnelser via din mobiltelefon.

Hur du får hem läkemedelsautomaten

Läkemedelsautomaten levereras hem till dig och du får hjälp med att placera den på lämplig plats och att starta i gång den. Automaten hanterar läkemedel för två veckor åt gången och när dosrullarna är slut, gör omvårdnadspersonal ett besök för att ladda automaten med nya dosrullar.

Film om läkemedelsautomaten

Evondos, leverantören, har tagit fram en film om hur läkemedelsautomaten fungerar i vardagen.

Evondos – för patientsäker läkemedelshantering

Digitala inköp

Digitala inköp innebär att du gör dina inköp online i stället för att handla i en fysisk butik. Hemtjänstpersonalen hjälper dig att beställa varor från en mataffär som erbjuder digitala inköp.

Fördelar med digitala inköp

  • Självständighet: Du får möjlighet att själv välja och se de varor du vill köpa från butikens sortiment.
  • Ökad säkerhet: Hemtjänsten behöver inte hantera dina pengar eller betalkort, vilket minskar risken för felaktiga köp och ökar säkerheten för dig.
  • Hållbarhet: Färre transporter till och från enskilda hem bidrar till minskade utsläpp och är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv

Hur fungerar det?

  1. Beställning: Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig med en surfplatta eller dator. Tillsammans hjälps ni åt att handla digitalt samt bestämmer en dag då du önskar få hem dina varor.
  2. Leverans: När beställningen är gjord, plockar mataffären ihop varorna och hemtjänsten kommer hem till dig med leveransen efter avtalad tid.
  3. Uppackning: Om du behöver hjälp med att plocka upp varorna, kommer hemtjänsten och hjälper dig med det vid leveransen.

Kostnader

Du betalar för varorna och eventuella avgifter direkt till mataffären. Det kan också tillkomma en avgift för hemtjänstens hjälp med inköpen, beroende på kommunens regler. Du kan ta del av butikens aktuella erbjudanden och extrapriser, samt se bilder på olika alternativ som erbjuds

  • Hjälp med handling
  • Apoteksärenden
  • Tvätt
  • Städning
  • På- och avklädning
  • Toalettbesök
  • Dusch och annan hygien
  • Att värma mat

För dig som vårdar din partner i hemmet.

  • Avlösning av anhörig
  • Växelvård, vilket betyder att växelvis bo på ett korttidsboende en till två veckor per månad.
  • Dagverksamheten Hedbygläntan är till för dig som bor hemma och har en diagnostiserad demenssjukdom. Syftet med dagverksamheten är att erbjuda en gemenskap för personer med demenssjukdom, skapa en meningsfull dag och ge anhöriga möjlighet till vila.
  • Dagverksamheten ger möjlighet till social samvaro och aktiviteter baserade på dina intressen och behov. Hedbygläntan erbjuder olika aktiviteter, såsom musik, sång, promenader, sällskapsspel, högläsning och sittgymnastik. Under dagen serveras förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe.

 

Ansökan om dagverksamhet

För att få reda på om du har rätt till dagverksamhet kan du vända dig till biståndshandläggarna via kommunens servicecenter 0225-340 00. Du kan också använda vår ansökningsblankett så tar vi kontakt när din ansökan kommit till oss.

Ansökan – blankett

Ansökan om insats

Om du har svårt att klara av din vardag kan du ansöka om stöd. En biståndshandläggare kommer att göra en biståndsbedömning, vilket innebär att ta emot din ansökan, utreda och bedöma dina behov samt fatta beslut. Du har rätt att ansöka om vad du vill enligt socialtjänstlagen.

Om du vill förändra ditt pågående stöd, ska du kontakta din biståndshandläggare. Du kan beviljas stöd för sådant som du själv inte klarar av och som inte kan tillgodoses på annat sätt.

Så ansöker du

1. Ansökan

Du kan ansöka om bistånd via vår e-tjänst eller genom att skicka in en skriftlig blankett. Du kan även ringa direkt till din biståndshandläggare för att ansöka.
Din legala ställföreträdare, som god man eller förvaltare, kan också hjälpa dig att fylla i ansökan.

Kontakta en biståndshandläggare om du vill ha hjälp med din ansökan eller om du vill ha ett informerande samtal.

Kontakt biståndshandläggare

Biståndshandläggargruppen har sitt arbetsområde uppdelat efter födelsedatum på den kund ärendet gäller.

För att komma i kontakt med biståndshandläggare ring servicecenter mån – fre på telefon 0225-34 000

2. En utredning startas

Din ansökan tas emot av en handläggare som kontaktar dig för att gå vidare med ansökan. Ofta sker ett personligt möte i samband med att utredningen påbörjas. Mötet kan ske i hemmet, kommunens lokaler, digitalt eller via telefon.

3. Inhämtande av uppgifter

Under samtalet ställer handläggaren frågor om din vardag för att få en bild av dina behov och din situation. Frågorna kan handla om din fysiska och psykiska hälsa, hur du klarar dagliga aktiviteter och dina intressen.

Handläggaren kan behöva mer information från anhöriga, sjukvården eller andra instanser, vilket endast inhämtas efter ditt samtycke. Biståndshandläggaren dokumenterar samtalet och du har rätt att ta del av dokumentationen.

4. Bedömning av behov

Efter att informationen är inhämtad sammanställer handläggaren en utredning som är viktig för att besluta om ditt behov av stöd och hjälp. Ansökan prövas utifrån lagstiftning och de riktlinjer som den politiska nämnden har beslutat. Prövning sker alltid utifrån individuella behov.

Varje ansökan hanteras skyndsamt. Utredningstiden vid ansökan om hemtjänst, dagverksamhet eller växelvård tar normalt upp till 14 dagar.

 

Individens behov i centrum (IBIC)

Handläggarens utredning och bedömning grundar sig i Individens behov i centrum (IBIC), vilket innebär att biståndsbedömningen tar hänsyn till och uppmuntrar vad individen själv kan. Detta för att bibehålla och stärka individens egna funktioner. IBIC ger stöd för att tillsammans med individen formulera ett nuläge och ett mål med fokus på de individuella behoven och vad som är viktigt för individen.

5. Beslut

När utredningen är klar görs en bedömning av ditt behov av stöd och hjälp, och därefter fattas ett beslut som skickas hem till dig per post.

Om din ansökan har blivit beviljad

Om din ansökan har blivit beviljad får du den hjälp som står i beslutet och du kommer bli kontaktad av hemtjänsten för mer information.

Insatserna kan ibland inte påbörjas direkt, exempelvis om det är kö till särskilt boende. I sådana fall erbjuds du en lägenhet när en plats blir ledig.

Om du har fått avslag på din ansökan

Om du har fått avslag på din ansökan betyder det att du inte har rätt till den hjälp du har ansökt om. Du har rätt att överklaga beslutet och biståndshandläggaren kan hjälpa dig med överklagan.

6. Uppföljning och förändring av behov

Biståndshandläggaren följer upp dina beviljade insatser en gång per år, eller oftare vid behov. Uppföljningen kan ske via telefon eller ett personligt möte.

Vid uppföljningen ställer biståndshandläggaren frågor om hur du trivs med stödet och hur din vardag och ditt behov av stöd ser ut idag. Syftet är att säkerställa att hjälpen sker på ett ändamålsenligt sätt och fokuserar på dina individuella mål.

Du kan när som helst göra en ny ansökan om dina behov förändras. Ansökan kan göras via vår e-tjänst, skriftlig blankett eller genom att ringa direkt till din biståndshandläggare.

Hur du överklagar:

Om du tycker att omsorgsnämndens beslut är fel kan du skriva och överklaga. Du har rätt att få hjälp av oss med din överklagan. Du skickar din överklagan till omsorgsförvaltningen som omprövar beslutet. Om omsorgsnämnden inte ändrar sitt beslut som du önskar skickas din överklagan till Förvaltningsrätten.

Du måste skicka in din överklagan inom tre veckor från det att du har fått beslutet från omsorgsförvaltningen. Om den inkommer för sent går det inte att överklaga.

Du skickar din överklagan till:

Omsorgsförvaltningen, Biståndsenheten

Box 201

776 28 Hedemora

Via mail: omsorgsforvaltningen-kontoret@hedemora.se.

 

Det här måste du skriva när du överklagar

Skriv vilket beslut som du tycker är fel och vad du skulle vilja ha för ändring av beslutet. Skriv också ditt personnummer, namn, postadress och din namnteckning.

Vad kostar hemtjänst?

Din avgift för hemtjänst baseras på ditt avgiftsutrymme. Du betalar via faktura en gång i månaden.

I tjänsten RÄKNA UT DIN OMVÅDNADSAVGIFT kan du beräkna din preliminära hemtjänstavgift. Det innebär att du kan se en preliminär avgift på vad det skulle kosta dig att ha trygghetslarm eller hemtjänst. Du kan även se vilket avgiftsutrymme du har.

Utförare av hemtjänst

I Hedemora utförs hemtjänst dygnet runt av den kommunala hemtjänsten. Hemtjänsten utför biståndsbedömda insatser som du har blivit beviljad. De fasta insatserna planeras inom vissa tidsmarginaler utifrån beslut och den genomförandeplan som du har medverkat i.

Hemtjänsten är indelad i olika geografiska områden, och du får din hemtjänst från den enhet som ansvarar för det område där du bor.

Medarbetare inom hemtjänst

Medarbetare inom hemtjänsten bär arbetskläder med kommunens logga, namnskylt och ska alltid kunna visa upp sin legitimation. De som kommer till dig är utbildade undersköterskor eller vårdbiträden. Många medarbetare är flerspråkiga och talar förutom svenska även finska, somaliska, arabiska, kurdiska och tigrinja. Om du har behov av medarbetare som talar ett annat språk, försöker vi tillgodose det.

Alla medarbetare har tystnadsplikt, och vi behöver ditt samtycke innan vi får prata med dina närstående eller vårdkontakter. Du har rätt att läsa all dokumentation om dig.

Mobilen som arbetsredskap

Personalen inom hemtjänsten använder verksamhetens mobiltelefoner som arbetsverktyg. De låser upp din dörr, dokumenterar vilka insatser de utfört hos dig och signerar om du till exempel har fått läkemedel.

Fast omsorgskontakt

Från den 1 juli 2022 gäller en ny lag som innebär att du som har hemtjänst ska erbjudas en fast omsorgskontakt.

När du beviljats hemtjänst får du en fast omsorgskontakt som ansvarar för att du ska vara delaktig i hur och när din hemtjänst ska utföras. Denna medarbetare är särskilt behjälplig vid frågor som berör dig. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med din fasta omsorgskontakt. Tillsammans med din fasta omsorgskontakt skriver ni en genomförandeplan som beskriver vem som gör vad, när och hur.

Kontinuitet inom hemtjänst

Du som har hemtjänst ska känna dig trygg med de medarbetare som kommer hem till dig och med de insatser som utförs. Många äldre värderar högt att det är samma medarbetare som kommer, att de kommer på samma tider och att insatsen utförs på samma eller liknande sätt. Detta kallas för kontinuitet inom hemtjänsten.

Om du behöver hjälp flera gånger om dagen eller med många olika sysslor kan det vara bra att veta att flera olika medarbetare kan behöva besöka dig. Självklart ska antalet personer som besöker dig vara rimligt i relation till dina behov.

Du måste acceptera kakor för att kunna visa detta innehåll

Du och din fasta omvårdnadskontakt planerar tillsammans hur insatserna ska genomföras och dokumenterar detta i en genomförandeplan. Genomförandeplanen innehåller detaljer om när och hur du får din insats. Och uppdateras minst en gång per år. Du som har beviljade insatser ska vara delaktig i både planeringen och upprättandet av genomförandeplanen.

Syftet med en genomförandeplan är att skapa en tydlig struktur för det praktiska genomförandet och uppföljningen av din beslutade insats. Genomförandeplanen ska tydliggöra:

  • Vad som ska göras
  • Vem som gör vad
  • När och hur

Genomförandeplanen bör bland annat innehålla:

  • Om insatsen består av flera delar och i så fall vilka
  • Vilka mål som gäller för insatsen eller dess delar
  • När och hur insatsen eller dess delar ska genomföras
  • Hur du har utövat inflytande över planeringen
  • Vilka personer som har deltagit i planeringen
  • När planen har fastställts

När du får hemtjänst, hemsjukvård eller trygghetslarm monterar vi ett särskilt lås på insidan av din dörr ovanpå det vred du har idag. Låset är nyckelfritt.

För att öppna och låsa din dörr använder hemtjänstenspersonalen mobiltelefoner. Det nyckelfria låset går inte att öppna eller låsa med vilken mobiltelefon som helst.

För dig blir det ingen skillnad. Du och dina närstående använder er vanliga hemnyckel för att öppna och låsa både från in- och utsidan. Det nya låset påverkar inte ditt vanliga lås.

Fördelar med låset

  • Större trygghet för dig och medarbetare
  • Medarbetare kan komma snabbare vid ett larm från trygghetslarmet eftersom man inte behöver åka och hämta en nyckel
  • Du behöver i de flesta fall inte lämna ifrån dig någon nyckel
  • Ingen avgift tas ut för låssystemet
  • Endast behöriga medarbetare kan låsa upp och komma in till dig
  • Loggningskontroll finns i systemet
  • Kundens hemförsäkring påverkas inte eftersom det befintliga låset inte påverkas av installationen

 

Kontakt

För att komma i kontakt med hemtjänsten eller biståndshandläggare ring servicecenter på
telefon 0225- 34 000

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela denna sidan
Senast uppdaterad: 2025-06-27